Slaaptherapie voor kinderen, van baby tot puber!

Elke ouder herkent het wel, doorwaakte nachten door een kind die niet wil slapen, vaak wakker is en de rest van het gezin wakker houdt.
Gelukkig gaat zo’n periode van slecht slapen bij kinderen vaak vanzelf voorbij en is een verhaaltje lezen, lampje aanlaten en geruststellen na een enge droom voldoende.

Maar soms werkt dit niet en slaapt het kind langere tijd slecht.
Dit heeft invloed op gedrag, stemming, stress (ook bij de andere gezinsleden).

De slaapoefentherapeut kan helpen om de vicieuze cirkel te doorbreken. In een eerste gesprek word het precieze slaapprobleem uitgevraagd en een plan van aanpak gemaakt, altijd in overleg met de ouders.

Risicofactoren voor het ontstaan van bekken en lage rugpijn na de bevalling.

WANNEER HEB JE ALS VROUW MEER RISICO OP BEKKENPIJN EN/OF LAGE RUGPIJN NA JE BEVALLING?


 Je had voor je zwangerschap een BMI hoger dan 25
 Je was voor je zwangerschap bekend met lage rugpijn
 Je had tijdens je zwangerschap bekkenpijn
 Je voelde je depressief tijdens je zwangerschap
 Je hebt tijdens je zwangerschap fysiek zwaar werk uitgevoerd


Wat kun je met deze informatie?
De informatie kan helpen om jezelf alert te houden als je voldoet aan één of meer van deze risico’s. Ervaar je enige vorm van klachten, zoek dan hulp bij José, Roos of Mariska en wacht niet onnodig lang.
Wat kunnen wij als zorgverleners met deze informatie?
Wij als bekkenfysiotherapeuten, bekkenoefentherapeut, verloskundigen en gynaecologen kunnen jullie vragen stellen over deze bovengenoemde risico’s. Op deze wijze kunnen we jullie de beste zorg leveren in de periode na de bevalling.
Krijg je als vrouw altijd klachten als je voldoet aan één of meer van deze risicofactoren?
Nee, dat is zeker niet het geval. Je hebt alleen zoals het woord al doet vermoeden, meer risico.


Artikel: M.Wiezer, M.A.H.Hage-Fransen, A.Otto, M.S.Wieffer-Platvoet, M.H.Slotman, M.W.G.Nijhuis-van der Sanden, A.L.Pool-Goudzwaard. Risk factors for pelvic girdle pain postpartum and pregnancy related low back pain postpartum; a systematic review and meta-analysis. Musculoskeletal Science and Practice 2020 May; 102154

Mariska Slotman

Hi iedereen,

Ik wil me bij deze graag voorstellen. Ik ben Mariska Slotman en ik ben onlangs begonnen met werken bij Motus als bekkenfysiotherapeut . Ik maak vanaf nu ook samen met José en Roos deel uit van Bekken en Balans. Dus mocht je klachten ervaren rond het bekken en de bekkenbodem, dan kan je vanaf nu ook bij mij terecht en help ik je graag.

Toevallig is er deze week net een artikel gepubliceerd waar ik aan meegeschreven heb en het leek me leuk om de belangrijkste uitkomsten hiervan met jullie te delen. Het gaat over welke vrouwen meer risico hebben op het krijgen van bekkenpijn en of lage rugpijn na een bevalling. Ben je nieuwsgierig geworden kijk dan op het nieuwsbericht risicofactoren voor bekkenpijn/lage rugpijn na de bevalling.

Groetjes Mariska

Crossfit geeft grotere kans op urineverlies dan aerobics bij vrouwen

Double unders, touwtje springen en box jumps zijn beruchte oefeningen voor vrouwen

 Bij crossfit heeft helft van vrouwen SUI tijdens de oefeningen
 Crossfit vraagt meer van de bekkenbodem dan aerobics
 Oefeningen aanpassen om stress op bekkenbodem te verminderen

Bijna de helft van crossfit vrouwen heeft urineverlies tijdens de oefeningen.
Sprongoefeningen, een kind hebben en een natuurlijke bevalling vormen een risico op
urineverlies. Dat blijkt uit een enquête onder 149 vrouwen uit Californië, waarvan
105 aan crossfit deden en 44 aan aerobics.

Box jumps
Bijna de helft van de vrouwen die aan crossfit deden (50/105) had stress-urineincontinentie
(SUI) tijdens de oefeningen.

Vrouwen rapporteren de meeste problemen met urineverlies bij sprongoefeningen zoals double unders,
jumping rope en box jumps.
Volgens de auteurs verhoogt de impact van de landing bij deze oefeningen de intraabdominale druk waardoor vrouwen meer tegendruk van de bekkenbodem moeten leveren om urineverlies tegen te gaan.  Hoe hoger men springt hoe meer impact de landing heeft: uit computermodelberekeningen in eerder onderzoek bleek dat het urineverlies toenam bij hogere sprongen. Dat kan de hogere incidentie van SUI bij box jumps verklaren, aldus de auteurs.
Aerobics
Crossfit vraagt meer van de bekkenbodem dan aerobics: vrouwen zonder kinderen die aan crossfit doen, hebben meer SUI dan vrouwen zonder kinderen die aerobics doen. Bij de vrouwen, die nog geen bevalling doormaakten had 27,8 procent van de crossfitters SUI. Terwijl geen van de aerobics vrouwen urineverlies had tijdens de oefeningen.
Kans
Vrouwen die een natuurlijke bevalling hebben doorgemaakt, hebben een bijna vijf keer grotere kans op SUI. Bij deze analyse hielden de onderzoekers rekening met de leeftijd, BMI en het aantal doorgemaakte bevallingen van de vrouwen. Mogelijk kunnen crossfit trainers voor vrouwen, die een bevalling doormaakten, een aangepast
programma ontwikkelen met andere oefeningen of meer pauzes tussen de herhalingen om de stress op de
bekkenbodem te verminderen.
Maatregelen
De vrouwen namen wel voorzorgsmaatregelen: uiteraard ging bijna iedereen voor de crossfit naar het toilet en iets meer dan de helft droeg donkere kleding om eventuele ongelukjes te maskeren. Vrouwen met ernstige stressincontinentie droegen een inlegkruisje en dronken zo weinig mogelijk.

  • Het urineverlies bij SUI treedt op op het moment dat de belasting op het continentie
    mechanisme groter wordt dan de belastbaarheid van het continentie mechanisme. Bij de
    crossfit oefeningen is de plotselinge toename van de intra-abdominale druk een te grote
    belasting op de blaas en bekkenbodem waardoor een ‘incident’ ontstaat waarbij urineverlies
    optreedt. Na een natuurlijke bevalling hebben vrouwen een bijna vijf keer zo grote kans op dit
    soort incidenten van urineverlies. De belastbaarheid van het continentie mechanisme is dan
    wellicht verlaagd. Echter met alleen het benoemen van de risicofactor is het nog niet
    duidelijk wat de oorzakelijke factor is. Is de afname van de belastbaarheid een structurele
    verandering of is er sprake van een functionele verandering. Is er sprake van een aangeboren
    bindweefselzwakte of is er een fascielaesie in de bekkenbodem, of spierzwakte door
    denervatie of door inactiviteit of een reflexinhibitie van het onbewuste aanspannen van de
    bekkenbodem. Pas op het moment dat er inzicht is in het voor urineverlies oorzakelijke
    mechanisme kun je gericht iets bedenken dat mogelijk preventief werkt. Het is dan ook goed
    om bij de vrouwen met SUI na te vragen of ze zelf al gemerkt hebben wat werkt en wat niet
    werkt om het urineverlies te voorkomen.
  • NPI bekkenproblematiek 2019

Opnieuw 5 jaar gecertificeerd voor geven behandelmethode Rost therapy!

De behandelmethode bij zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten van Cecile Rost is een zeer effectief behandelprogramma (succespercentage van 90%), dat snelle en duurzame resultaten oplevert (Röst et al, 2006). Het bestaat uit een thuisprogramma met oefeningen die de spierbalans en bewegingen van het bekken verbeteren en adviseert daarnaast bepaalde bewegingspatronen voor dagelijkse activiteiten waardoor vrouwen zonder of met veel minder pijn kunnen bewegen. Dit programma wordt aan vrouwen gegeven door opgeleide fysio- en oefentherapeuten van Rost Therapy, na een gedetailleerde opleiding en toetsing.

Onlangs zijn Jose en Roos weer opnieuw voor 5 jaar gecertificeerd!

Silhouetten

Silhouetten…
Vanochtend op de fiets naar het werk zag ik een bus voorbijkomen, vol met scholieren en wat me vooral opviel waren al die kromme ruggen.
Wat is dat toch met houding, het is niet alleen van belang omdat het klachten kan bevorderen of in standhouden maar het doet iets met je uitstraling, het kan invloed hebben op je zelfvertrouwen en een rechte rug vergemakkelijkt je ademhalen en kan je stress doen afnemen.
Ik denk dat de mensen allemaal zo krom zaten in die bus omdat ze stuk voor stuk op de telefoon zaten te staren.
Laten we eens proberen om de telefoon naar het gezicht te brengen ipv het gezicht naar de telefoon!
Dat ziet er absoluut heel wat beter uit!

Wel of geen bekkenband dragen tijdens je zwangerschap?

Wel of geen bekkenband dragen tijdens je zwangerschap?

 

De een is een groot voorstander, de ander een fel tegenstander… het dragen van een bekkenband bij bekkenpijn. In de praktijk krijgen we hier regelmatig een vraag over, daarom gaan we er nu dieper op in.

De tegenstanders van een bekkenband hebben het over dat je spieren slap worden indien je een bekkenband gebruikt. Onderzoek geeft aan dat dit niet bewezen is.
Zie het volgend artikel:
http://www.thespinejournalonline.com/article/S1529-9430(16)31130-5/fulltext

Natuurlijk kun je het hebben over gebruikerscomfort,  banden kunnen variëren in materiaal,  zachtheid van het materiaal en zichtbaarheid over de kleding. Ook zijn bekkenbanden niet altijd prettig om te dragen tijdens het zitten, dan kan het soms wat knellen.

De voorstanders van een bekkenband geven aan dat je door het dragen van een bekkenband zoveel mogelijk je normale manier van bewegen kunt handhaven, door de uitwendige steun en stevigheid beweeg je makkelijker en ga je minder je houding aanpassen met daardoor een verminderde kans op een ongunstig bewegingspatroon. Draag de band ook zoveel mogelijk wanneer je er behoefte aan hebt, juist wanneer je gaat winkelen, lopen, huishouden doen etc.

Belangrijk is wel dat een band voor jou echt zin heeft, laat je hierin adviseren door Jose of Roos, zij meten je maat voor de juiste bekkenband en geven instructie hoe je de band het meest optimaal draagt.

Wij zijn dus ook van mening dat een bekkenband absoluut een toegevoegde waarde kan hebben in de behandeling van zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn .

 

Wat is jouw mening/ervaring? We zijn benieuwd……

Pijnlijk SI-gewricht?

Specifieke symptomen bij SI-gewricht problematiek:

• Pijnlocatie, de pijn moet gecentreerd zijn rondom het SI-gewricht, meestal iets van het midden.
• Drukpijn bij palpatie van het SI gewricht.
• Pijnklachten meestal aan één zijde.
• Drukverhoging op het SI-gewricht kan pijn provoceren zoals herhaaldelijk zitten en opstaan.
• Pijn die in veel houdingen optreedt, lang zitten en staan is vaak vervelend
• De pijn kan vanuit de bil naar het been trekken.
• problemen met het SI-gewricht kan er voor zorgen dat het zitten moeilijk gaat. Vlak zitten voelt dan nog wel eens ongemakkelijk, de neiging bestaat om aan de pijnlijke kant met de bil omhoog gekanteld te zitten.

foto van Bekken en Balans.